Salderen stopt: wat betekent dat voor jouw bedrijf?

Salderen van zonnestroom stopt

Heb jij zonnepanelen op je bedrijfspand? Dan is het goed om vooruit te kijken. De salderingsregeling stopt namelijk per 1 januari 2027. Daardoor verandert de manier waarop je bespaart met zonnestroom.

Nu kun je stroom die je teruglevert aan het net nog wegstrepen tegen stroom die je later gebruikt. Vanaf 2027 kan dat niet meer. Je krijgt dan nog wel een vergoeding voor teruggeleverde stroom, maar die vergoeding ligt lager dan de prijs die je betaalt voor elektriciteit.

Zelf gebruiken of opslaan

Wek je stroom op, dan is het daarom belangrijk om die zoveel mogelijk zelf te gebruiken. Bijvoorbeeld voor het laden van elektrische voertuigen overdag, slim plannen van machines of het spreiden van energieverbruik. Ook batterijopslag wordt steeds interessanter. Daarmee kun je opgewekte stroom opslaan en later gebruiken, bijvoorbeeld op momenten dat de zon niet schijnt of wanneer je energieverbruik hoger is.

Wij adviseren je graag

Zonnepanelen blijven ook na 2027 interessant, maar slim energiegebruik wordt steeds belangrijker. Wil je weten wat de veranderingen betekenen voor jouw bedrijf of energiecontract? Neem gerust contact met ons op. We denken graag met je mee.

Deel dit bericht

Meer nieuws

Schrijf je hier voor onze nieuwsbrief